Co je to headless e-commerce a proč byste měli věnovat pozornost?
Tradiční hotové systémy pro e-shopy se na začátku vždy jeví jako rychlá, bezproblémová a sofistikovaná řešení. Problém však nastává v momentě, kdy se potřebujete s e-commerce projektem dostat do zahraničí, rychle rostete nebo potřebujete do systému zapracovat mnoho personalizovaných funkcí. V tomto okamžiku byste se měli poohlédnout po praktičtějším řešení - headless e-commerce. V tomto článku se dozvíte, proč je pro vás toto řešení ideální.
8 minut
Aleš Bžatek
Tradiční hotové e-shopové řešení mají vždy vzájemně propojený front-end a back-end. Přestože nastavení takového e-shopu je jednoduché a spuštění rychlé, přizpůsobení potřebám majitele daného e-commerce projektu je již složitější. Nejen e-shopaři, ale i zákazníci na webu se tak často setkávají s problémy s celkovým zážitkem procházením webu. Populární alternativa, headless e-commerce, nabízí mnohem větší flexibilitu, ale její implementace trvá déle.
Je to jako nákup vs. stavba domu
Hotové e-commerce řešení a headless e-commerce můžeme přirovnat ke koupi domu a stavbě nového. Tradiční hotová řešení jsou jako koupě již postaveného domu, kde provedete několik změn, které stavba umožňuje. Headless e-commerce je jako návrh a stavba domu přesně podle vašich představ.
Co je headless e-commerce?
Headless e-commerce je moderní přístup k vytváření e-shopů, kdy je rozhraní webu (front-end - to, co vidí zákazník) odděleno od zákulisí (back-end - správa produktů, správa objednávek...).
Headless e-commerce se dokonale přizpůsobuje neustále rostoucím požadavkům zákazníků na výjimečný zážitek, zejména takový, který poskytuje personalizovaný obsah.
Back-end (API) a front-end jsou odděleny a každý z nich nabízí svoje vlastní aktualizace. Jedno rozhraní API může mít více front-endů, díky čemu back-end nemusí být aktualizován vícekrát.
- V simploSHOP® připravujeme kompletně zdokumentované API, které usnadňuje integraci a rozšíření e-shopu například o mobilní aplikaci nebo chatbota. Zároveň kód webu přitom patří vám. Na rozdíl od mnoha jiných platforem, kód vašich webových stránek vytvořených pomocí simploSHOP je plně ve vašem vlastnictví, což zajišťuje větší kontrolu a flexibilitu.
Vývojáři se tak mohou soustředit na úpravy front-endu bez obav z narušení logiky a funkčnosti celého webu.
Headless e-commerce nemá žádné šablony. Stránky jsou vytvářeny od základu.
Porovnání tradičního řešení a headless e-commerce
Při výběru nového řešení pro váš e-commerce myslete na potřeby a zdroje, které máte k dispozici.
TRADIČNÍ HOTOVÉ E-COMMERCE ŘEŠENÍ
VÝHODY | PROČ? |
---|---|
Jednoduchý systém | Velké lákadlo pro malé firmy, které mají nízké rozpočty a nedostatek vývojářů. Mnoho tradičních systémů nabízí možnost vytvořit si vlastní e-shop metodou "drag and drop", která nevyžaduje žádné programátorské dovednosti. |
Rychlost spuštění | Předdefinovaný design (front-end) znamená, že stránka je vždy předem připravena. Stačí jen přidat fotografie produktů, barvy, značky a obsah. E-shop tak může být zprovozněn během několika hodin. |
Vhodný i pro začátečníky | Hotová e-commerce řešení vytvářejí motivy s využitím osvědčených postupů pro webový design. Jsou vytvořena tak, aby zákazníkům poskytovala důvěrně známé prostředí pro online nakupování. I když je web statický (nepersonalizovaný), poskytuje zákazníkům základy toho, co potřebují k nakupování na webu. |
NEVÝHODY | PROČ? |
---|---|
Nákladné a omezené přizpůsobení | Přizpůsobení tradičního e-commerce řešení vyžaduje časově náročná řešení a rozsáhlé testování webu, aby se zajistilo, že nebyly porušeny další funkce. Pokud se rozhodnete provést změny, které vaše šablona nepodporuje, budete potřebovat vývojáře. To, co se na první pohled zdá jako jednoduchá změna, může být nakonec poměrně nákladná záležitost. |
Slabý uživatelský zážitek | Personalizace obsahu je pro zákazníky stále důležitější. Poskytuje zážitek, díky němuž se zákazníci cítí spokojení a více spjatí se značkou. Tradiční e-commerce řešení jsou omezena hotovými motivy, které nelze personalizovat. |
Nízká responzivita | Stránky se na různých zařízeních nemusí vždy zobrazovat správně. Zákazníci se mohou setkat s deformovaným zobrazením stránky nebo chybějícími tlačítky v závislosti na jejich zařízení. Mnozí z nich nemají na takové problémy trpělivost a často web opustí. |
Problematická integrace s jinými systémy | Pokud potřebujete propojit hotový systém s jinými systémy, narazíte na problém. V závislosti na technologii může tento typ řešení vyžadovat, aby vývojář navrhl a naprogramoval řešení pro propojení systémů. |
HEADLESS E-COMMERCE
VÝHODY | PROČ? |
---|---|
Flexibilita a integrace | Díky snadné integraci můžete bez problémů pracovat s novými technologiemi. Můžete snadno měnit design a funkčnost svého e-shopu, aniž byste museli měnit celý systém. |
Neomezené přizpůsobení a modularita | Vzhledem k tomu, že webové stránky vyvíjíte od základu, vytváříte design, funkce a další doplňky podle vlastních představ. |
Zážitek z nakupování | Headless e-commerce pomáhá zachovat tone of voice vaší značky. Můžete nabízet personalizované produkty na základě historie nákupů, přizpůsobit stránku na základě geografické polohy návštěvníka nebo usnadnit zákazníkům přechod mezi nakupováním na počítači a mobilním zařízením. |
Snadnost změn | Jakmile vytvoříte rámec stránky, můžete obsah spravovat pomocí CMS. Systém CMS umožňuje aktualizace designu nebo funkčnosti webu díky jednoduchému rozhraní, které ve většině případů nevyžaduje žádné programování. |
Podpora více měn a více jazyků | Pokud expandujete v Evropě, častým problémem tradičních hotových řešení je nemožnost propojit jazykové mutace nebo cizí měny. Headless e-commerce lze navrhnout tak, aby začlenění nových jazykových mutací nebylo v budoucnu problémem. |
Responzivita | Bez ohledu na to, zda zákazníci používají notebook nebo chytrý telefon, lze headless e-commerce snadno přizpůsobit všem zařízením. |
Výkon, rychlost a škálovatelnost | Oddělením back-endu a front-endu optimalizujete každou část zvlášť. Získáte rychlejší načítání stránek a vyšší výkon (díky použití různých serverů pro každou část). |
NEVÝHODY | PROČ? |
---|---|
Počáteční zvýšení nákladů | Headless e-commerce je třeba vybudovat od základu. To vyžaduje čas a zkušenosti, což zpočátku představuje nákladnější investici. |
Delší vývoj | Vzhledem k tomu, že vývoj headless e-commerce řešení trvá déle, není možné jej spustit během několika hodin jako v případě hotového tradičního systému. Systém musí projít plánováním designu a funkčnosti, vývojem, testováním a následným spuštěním. |
Potřeba vlastního vývojáře | Vývoj headless e-commerce by měl zajišťovat tým vývojářů. Po vytvoření infrastruktury je možné e-shop aktualizovat a spravovat pomocí CMS bez zásahu programátorů. |
- V simploSHOP® připravujeme e-commerce řešení na míru. Nabízíme širokou škálu možností napojení na externí systémy, e-shopová platforma je navržena tak, aby byla škálovatelná, a jednotlivé procesy maximálně automatizujeme.
5 celosvětově úspěšných headless e-shopů
Dokonce i některé z nejznámějších světových značek používají vlastní e-commerce řešení.
Tesla
Tesla optimalizovala nákupní zážitek pro své zákazníky pomocí headless e-commerce systému, který jim umožňuje vybrat si materiály nebo barvy a přizpůsobit si tak svůj vůz.
Flexibilní funkce využívající rozhraní API umožnily společnosti Tesla poskytovat rychlejší a lepší služby zákazníkům, dokonce i nadstandardní možnosti doručení.
Nike
Jedna z nejznámějších oděvních značek na světě, společnost Nike, chtěla, aby byl přístup k e-commerce více přizpůsobený a zaměřený na mobilní zařízení. Přístup zaměřený na mobilní zařízení znamená zaměření se na interaktivní uživatelský zážitek a optimalizaci vizuálů a CTA pro menší obrazovky.
Tento přístup se ukázal jako úspěšný - přizpůsobení a optimalizace přístupu k e-commerce prostřednictvím rozhraní headless API udělala ze společnosti Nike lídra na trhu a pomohla jí získat větší podíl ve srovnání s konkurencí.
Target
Poté, co společnost Target zjistila, že velká část jejích zákazníků má tendenci nakupovat na jednom zařízení, ale nákup dokončit na jiném, věděla, že potřebuje webové stránky s lepším omnichannel zážitkem.
Společnost Target přešla na headless e-commerce řešení, které zlepšilo výkon napříč zařízeními a vytvořilo komplexnější zážitek pro její zákazníky.
Coca Cola
Společnost Coca-Cola využívá plně integrovaný headless e-commerce, aby poskytla bezproblémové vícenásobné zkušenosti po celém světě. Tento přístup umožňuje společnosti Coca-Cola růst prostřednictvím vlastních tržišť a personalizovat zkušenosti, stejně jako spolupracovat a integrovat se s dodavateli a řešeními třetích stran.
Sephora
Mezinárodní kosmetický řetězec využívá headless e-commerce, aby svým zákazníkům nabídl personalizované zážitky na různých platformách a v různých zemích.
Kdy přemýšlet o headless e-commerce?
Když se na nás klient obrátí s dotazem, zda je vhodným kandidátem na upgrade headless, obvykle se ho zeptáme:
- Má váš e-shop obrat alespoň 1 milion eur ročně?
- Roste váš e-shop meziročně?
- Máte experimentální funkce, které byste rádi implementovali?
- Nemáte problém přejít na nové technologie?
Chcete získat více informací o headless řešení?
Následující článek
Laravel v srdci vašeho headless obchodu: Přednosti a možnosti